Skip to main content
CPAS de Schaerbeek||CPAS de Schaerbeek

OCMW SCHAARBEEK

Contactgegevens

70 Auguste Reyerslaan
1030 SCHAARBEEK

Wanneer contact opnemen ?

Permanencie : - Callcenter: van maandag tot donderdag van 8 uur tot 12 uur en van 12.45 uur tot 16.30 uur, vrijdag van 8 uur tot 12 uur- Onthaal: van maandag tot donderdag van 8 uur tot 12 uur en van 12.45 uur tot 16.30 uur, vrijdag van 8 uur tot 12 uur (verdeling van beperkt aantal tickets naargelang het aantal personen)

Telefoon

  • 02/240.30.80 (callcenter - sociale hulp)
  • 02/435.50.90 (algemeen)
  • 02/435.51.81 (cel Jeugdreferenten)
  • 02/435.52.10 (cel Ouderen)
  • 02/247.33.76 (cel Gezin-Jeugd)
  • 02/435.50.50 (dienst Socioprofessionele Inschakeling)
  • 02/435.54.01 (cel Huisvesting)
  • 02/435.53.58 (cel Energie)
  • 02/435.51.78 (Steunpunt Sociale en Culturele Participatie)

Andere informaties

Talen : FR-NL

Espace Public Numérique

 

Gedetailleerde beschrijving

Nos animateurs EPN mettent à disposition un espace équipé de matériel informatique connecté en consultation libre. 
Des formations en bureautique/informatique sont dispensées également.

Espace Public NumériqueMissie van het OCMW: - informeren van de doelgroep over de verschillende steunmaatregelen die het OCMW verleent - de nodige acties ondernemen om de sociale rechten en voordelen van de aanvragers te doen gelden - verlenen van materiële, sociale, medische of psychosociale hulp gaande van financiële hulp tot hulp bij huisvesting, tewerkstelling, thuiszorg en -hulp, opname in het rusthuis of onthaaltehuizen, schuldbemiddeling, toegang tot energie, toegang tot cultuur en door psychosociale begeleiding of juridische bijstand - bescherming van minderjarigen die aan het OCMW zijn toevertrouwd - verlenen van dringende medische hulp aan personen zonder geldige verblijfsvergunning en materiële hulp aan minderjarige vreemdelingen zonder wettig verblijf - creëren van instellingen en diensten van sociale, herstelgerichte of preventieve aard - enz. Op dit adres: - sociale dienst (volwassenen en senioren), cel Jeugdreferenten: informatie, sociale en administratieve begeleiding, financiële bijstand (leefloon of equivalent leefloon, voorschot op sociale uitkeringen, aanvullende financiële bijstand, betalingsverbintenissen, enz.), medische bijstand (medische kaart, betalingsverbintenis dringende medische hulp), materiële hulp, enz. - cel Ouderen: sociale hulp, hulp bij het indienen van het pensioendossier, de inkomensgarantie voor ouderen (IGO), tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB), materiële hulp, ondersteuning van het behoud in de thuisomgeving (via begeleiding, informatie en verwijzing naar geschikte diensten), hulp bij het zoeken naar een aangepaste woning, begeleiding bij de opname in een rust- en verzorgingstehuis, enz. - cel Gezin-Jeugd: werking rond de zelfstandigheid van jongeren onder de 18 - dienst Socioprofessionele Inschakeling: begeleiding bij het zoeken naar werk, vaststellen project, socioprofessionele balans, ondersteuning van personen die werken in het kader van het artikel 60, oriëntatie naar opleidingen (alfabetisering, lessen Frans enz.) - cel Huisvesting: ondersteuning en follow-up van de huisvestingsproblematiek, herhuisvesting van personen, informatie over rechten en plichten inzake huurovereenkomsten, actief op zoek gaan naar woningen in de privésector, juridische dienst, een sociaal huisvestingsbeleid uitwerken - cel Energie: preventie en hulp bij het onderhandelen over een aanzuiveringsplan (facturen), energiebegeleiding, tips voor een rationeel energieverbruik, enz.. - dienst Welzijn en Gezondheid: verbeteren van de toegang tot de gezondheidszorg en ontwikkelen van preventieacties, informatie over gezondheidskaart, enz. - steunpunt sociale en culturele participatie: ondersteuning van de culturele, sportieve en sociale ontplooiing van personen die hulp krijgen van het OCMW